A.ALGEMENE BEPALINGEN
1.Overeenkomst en partijen
1.1.Onderhavige voorwaarden betreffen de algemene voorwaarden van de BV Team WAUW (hierna “Team WAUW” genoemd), met maatschappelijke zetel gevestigd aan de Burgemeester Gillonlaan 35 te 8500 Kortrijkt en ingeschreven bij de Kruispuntbank der Ondernemingen onder het ondernemingsnummer 0741.615.478.
1.2.Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst, wordt elk aanbod van, en elke overeenkomst met Team WAUW beheerst door deze algemene voorwaarden, die er integraal deel van uitmaken en die van rechtswege voorrang hebben op de eventuele voorwaarden van de Opdrachtgever.
1.3.Deze voorwaarden gelden onveranderd en onverminderd voor elke levering van Diensten door Team WAUW. Een afwijking of wijziging van deze voorwaarden kan haar slechts tegengeworpen worden indien zij er schriftelijk haar instemming mee heeft betuigd.
1.4.Indien enige bepaling van de algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van de algemene voorwaarden onverminderd van kracht blijven. Team WAUW en de Opdrachtgever zullen in dat geval in overleg de nietige bepaling vervangen door een bepaling die zoveel als mogelijk met het doel en de strekking van de nietige dan wel vernietigde bepalingen overeenstemt.
2.Begrippen en definities
2.1.Aangestelde: elke persoon of rechtspersoon waarop Team WAUW een beroep doet voor de uitvoering van de Overeenkomst, ongeacht hun onderlinge juridische verhouding, in het bijzonder doch niet beperkt tot werknemers, zelfstandige consultants en onderaannemers.
2.2.Derde(n): elke persoon of rechtspersoon anders dan de Opdrachtgever of Team WAUW, al dan niet voorgesteld door Team WAUW, waarop de Opdrachtgever een beroep doet voor de uitvoering van bepaalde onderdelen van het Project.
2.3.Diensten: alle door Team WAUW geleverde prestaties bij de uitvoering van haar Opdracht, in het bijzonder doch niet beperkt tot het zoeken, selecteren, recruteren en desgevallend opleiden van geschikte medewerkers om die vervolgens ter beschikking te stellen van Opdrachtgever, en desgevallend het plannen en coördineren van de eigenlijke organisatie van het Project.
2.4.Factuurvoorwaarden: de voorwaarden terug te vinden op de achterkant van elke factuur die door Team WAUW wordt uitgeschreven die onderhavige algemene voorwaarden aanvullen
2.5.Opdracht: het precieze voorwerp van de samenwerking tussen Partijen, van deze Overeenkomst dus, zoals dit nader is omschreven en toegelicht in de bijzondere voorwaarden.
2.6.Opdrachtgever: de natuurlijke perso(o)n(en) of rechtsperso(o)n(en) die middels deze Overeenkomst met Team WAUW een samenwerking aangaan.
2.7.Overeenkomst: de concrete samenwerking tussen partijen zoals deze blijkt uit deze of een geschreven overeenkomst, een aanvaarde offerte, algemene en/of bijzondere voorwaarden, edm.
3.Correspondentie en termijnen
3.1.Voor de uitvoering van de Overeenkomst wordt onder ‘schriftelijk’ elk medium begrepen dat toelaat om de inhoud van de communicatie te materialiseren op een duurzame drager, in het bijzonder doch niet beperkt tot papieren documenten, (brieven, verslagen, nota’s, edm) en e-mail.
3.2.Alle correspondentie waarbij de Opdrachtgever zich op één of meerdere bepalingen van de algemene voorwaarden beroept, of de uitvoering van één of meerdere bepalingen vordert, wordt voor Team WAUW slechts geldig gericht aan haar maatschappelijke zetel. Indien de Opdrachtgever zulke correspondentie per gewone of aangetekende post aan Team WAUW richt, zal zij telkens een kopie per e-mail (meet@teamwauw.be) versturen. Elke correspondentie per gewone of per aangetekende post die zonder dergelijke kopie wordt verzonden wordt geacht nooit te zijn ontvangen door Team WAUW.
3.3.Onverminderd het voorgaande wordt correspondentie per gewone of aangetekende post geacht te zijn ontvangen de derde werkdag na verzending. Correspondentie per e-mail die door Team WAUW wordt ontvangen op een werkdag vóór 17u00, wordt voor de uitvoering van de verbintenissen in hoofde van partijen geacht te zijn ontvangen op het tijdstip van ontvangst vermeld op die zending. Correspondentie per e-mail die door Team WAUW wordt ontvangen ná 17u00, of op een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag, of tijdens een periode van gehele sluiting, wordt voor de uitvoering van de verbintenissen in hoofde van partijen geacht te zijn ontvangen om 09u00 de volgende werkdag. Dit laatste geldt evenzeer voor correspondentie per gewone en per aangetekende post.
B.OFFERTES EN PRIJSBEPALING
4.Prijsvoorstellen / offertes
4.1.Een prijsberekening, prijs- of budgetvoorstel, offerte en enige andere aanbiedingen van de Team WAUW, hierna kortweg aangeduid met de term ‘offerte’ is de resultante van een eerste analyse van het programma en het concept, gebaseerd op enerzijds gegevens die in het stadium van de calculatie gekend zijn en keuzes die op dat ogenblik zijn gemaakt, en anderzijds gemiddelde ramingen die gebruikelijk worden toegepast.
4.2.Een opgegeven prijs geldt bijgevolg niet als een vaste prijs maar enkel als een raming en houdt geen enkele aansprakelijkheid in van Team WAUW in verband met de uiteindelijke kostprijs van de Opdracht voor het Project mocht dit in een later stadium om welke reden ook overschreden worden. Tenzij schriftelijk anders is aangegeven, hebben offertes dus slechts een indicatief karakter en zijn ze niet bindend,. Tenzij anders is aangegeven, is een offerte 30 dagen geldig, te rekenen vanaf de datum van verzending.
4.3.De Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan de Team WAUW verstrekte gegevens noodzakelijk voor de opgestelde prijsberekening. De Opdrachtgever zal steeds zorgen dat de eisen waaraan de prestaties van Team WAUW dienen te voldoen, juist, nauwkeuring en volledig omschreven zijn. Indien bepaalde gegevens pas op het moment van opmaak van de offerte kunnen gekwantificeerd worden, zal dit op de offerte of de prijsberekening vermeld worden. De Opdrachtgever aanvaardt dat de offerte of de prijsberekening geen rekening houdt met dergelijke niet-kwantificeerbare gegevens en dat Team WAUW deze naderhand aan de Opdrachtgever kan factureren.
4.4.Tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat één of meerdere van die Diensten aan een vaste prijs of tegen een bepaald percentage wordt uitgevoerd, zijn de offertes van Team WAUW steeds opgesteld in regie en als indicatief te beschouwen.
4.5.Aanvaarding van de offerte door de Opdrachtgever geschiedt door ondertekening door de Opdrachtgever met daaronder de datum van ondertekening. De aanvaarde offerte wordt door de Opdrachtgever aan Team WAUW overgemaakt. De Overeenkomst komt tot stand na schriftelijke aanvaarding door Team WAUW van die offerte.
4.6.Voorbehoud wordt gemaakt om offertes en prijzen aan te passen, onder meer in geval van materiële fouten, rekenfouten of verschrijvingen in de prijsberekening van Team WAUW, en in geval bepaalde gegevens niet kunnen worden gekwantificeerd op het moment van opmaak van de offerte.
5.Prijs en betaling
5.1.Alle prijzen zijn steeds exclusief BTW en eventuele andere belastingen of heffingen. Tenzij anders overeengekomen, zijn alle prijzen steeds in euro (€) en dient de Opdrachtgever alle betalingen ook in euro (€) te voldoen.
5.2.Tenzij anders voorzien en vermeld in de offerte en/of het budgetvoorstel, omvatten de prijzen niet de eventuele bijkomende kosten die Team WAUW in het kader van de uitvoering van haar Diensten maakt, bijvoorbeeld doch niet beperkt tot eventuele parkeerkosten, overnachtingskosten, buitenlandse verplaatsingen (vliegtuig, auto, …), péages of gelijkaardige heffingen, edm.
5.3.Reistijden langer dan één uur enkele rit worden supplementair in rekening gebracht aan dezelfde uurtarieven als voorzien voor de crewfuncties.
5.4.Indien de Opdrachtgever een samenwerking of groepering is die bestaat uit meerdere natuurlijke personen en/of rechtspersonen, dan zijn deze hoofdelijk en ondeelbaar gehouden tot betaling van de verschuldigde bedragen.
5.5.Team WAUW heeft het recht om bij de totstandkoming van de Overeenkomst een voorschot te factureren. Het precieze bedrag of percentage wordt bepaald in de bijzondere voorwaarden. De voorschot-factuur dient door de Opdrachtgever te worden betaald overeenkomstig de in de Factuurvoorwaarden vermelde betalingscondities.
5.6.Tenzij uitdrukkelijk een bepaald aanrekenschema is overeengekomen zal Team WAUW op regelmatige tijdstippen, volgens haar inzichten en desgevallend periodiek, haar vergoeding(en) voor reeds geleverde Diensten in rekening brengen door middel van tussentijdse facturen die worden opgesteld conform de vordering der werken.
5.7.Verschuldigde bedragen worden door de Opdrachtgever betaald volgens de overeengekomen dan wel in de factuurvoorwaarden vermelde betalingscondities.
5.8.Wanneer wordt gewerkt via voorafgaande vorderingsstaten of overzichten dienen eventuele opmerkingen te gebeuren binnen de 8 kalenderdagen na datum en bij aangetekend en gemotiveerd schrijven. Bij gebreke aan tijdige reactie, wordt de vorderingsstaat als aanvaard beschouwd en zal op deze basis gefactureerd worden. De factuur zal dan niet meer geldig geprotesteerd kunnen worden. Indien er omtrent sommige punten op de vorderingsstaat wel opmerkingen worden gemaakt, zal alvast het niet betwiste deel gefactureerd worden en betaalbaar.
5.9.Alle facturen zijn betaalbaar op de maatschappelijke zetel van Team WAUW. Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst dient de betaling te geschieden overeenkomstig het bepaalde in de factuurvoorwaarden en binnen de 14 kalenderdagen na de factuurdatum. Alle kosten van betaling zijn ten laste van de Opdrachtgever. De betaling per overschrijving, wissel of op enige andere wijze, kan niet aanvaard worden als een verzaking aan deze bepaling en houdt geen schuldvernieuwing in.
5.10.Alle klachten of opmerkingen betreffende een factuur dienen op straffe van verval te gebeuren binnen de 8 kalenderdagen na factuurdatum bij aangetekend en gemotiveerd schrijven, met kopie per e-mail. Wanneer voorafgaand een vorderingsstaat is overgemaakt die niet binnen de in artikel 5.7 bepaalde termijn tot opmerkingen heeft geleid, kan geen geldig protest meer worden gemaakt bij de facturatie.
5.11.Indien het vertrouwen van Team WAUW in de kredietwaardigheid van de Opdrachtgever geschokt wordt door daden van gerechtelijke uitvoering tegen de Opdrachtgever en/of aanwijsbare gebeurtenissen, die het vertrouwen in de goede uitvoering van de door de Opdrachtgever aangegane verbintenissen in vraag stellen en/of onmogelijk maken, behoudt Team WAUW zich het recht voor om de verdere levering van haar Diensten op te schorten en van de Opdrachtgever geschikte waarborgen te eisen. Indien de Opdrachtgever weigert hierop in te gaan, behoudt Team WAUW zich het recht voor om de Overeenkomst te ontbinden. In dat geval is de Opdrachtgever gehouden tot betaling van een schadevergoeding zoals verder in deze algemene voorwaarden bepaald.
5.12.Indien de Opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet of niet tijdig betaalt, is de Opdrachtgever, zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, op het nog verschuldigd saldo een nalatigheidsinterest verschuldigd aan een rentevoet van 12% per jaar. Daarnaast is de Opdrachtgever een forfaitair schadebeding verschuldigd op het integrale openstaand bedrag in hoofdsom ten belope van 10% (met een minimum van € 250,00), onverminderd het recht van Team WAUW om een vergoeding te vorderen voor de desgevallend meer geleden schade.
5.13.Gedeeltelijke betalingen worden steeds aanvaard onder alle voorbehoud en zonder nadelige erkentenis, en bij voorrang toegerekend op de eventueel gemaakte gerechtskosten, daarna op de vervallen rente, vervolgens op het schadebeding, en tenslotte op de hoofdsom. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur maakt het verschuldigd saldo van alle andere, zelfs niet vervallen facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar.
5.14.De mogelijkheid voor de Opdrachtgever om zijn betalingsverplichtingen op te schorten (niet-uitvoeringsexceptie of exceptio non adimpleti contractus) wordt expliciet uitgesloten, alsook de mogelijkheid van de Opdrachtgever om tot compensatie over te gaan van wederzijds verschuldigde bedragen.
6.Uitbreiding van de Opdracht
6.1.Tenzij in dringende aangelegenheden zullen wijzigingen aan de initiële Opdracht en/of bijkomende prestaties slechts uitgevoerd dan wel aangevat worden na een wederzijds schriftelijk akkoord tussen Opdrachtgever en Team WAUW over het voorwerp van die wijzigingen en/of bijkomende prestaties, en de vergoeding ervan.
6.2.Wijzigingen aan of uitbreidingen van de initiële Opdracht zoals omschreven in de bijzondere voorwaarden, en/of bijkomende prestaties die door de Opdrachtgever worden gevraagd of die zich door (onvoorziene) omstandigheden opdringen, zullen door Team WAUW supplementair aan de Opdrachtgever worden gefactureerd.
6.3.Worden onder andere beschouwd als verrekenbare wijzigingen en bijkomende prestaties (niet-limitatieve opsomming):prestaties ten gevolge van het ontbreken van bepaalde (gevraagde) documenten bij aanvang van de Opdracht of ten gevolge van verkeerde gegevens die werden verstrekt;wijzigingen ten gevolge van bijkomende en/of afwijkende gegevens, die door Team WAUW niet gekend waren op het moment van het aangaan van de Overeenkomst;wijzigingen ten gevolge van fouten of vertragingen door derden veroorzaakt, en waaromtrent Team WAUW, als zij ook coördinator is, geen nalatigheid kan worden verweten; te leveren prestaties op verzoek van de Opdrachtgever die niet tot het in de bijzondere voorwaarden bepaalde voorwerp van de Opdracht behoren;edm.
C.UITVOERING VAN DE OPDRACHT
7.Bevoegdheid en onafhankelijkheid
7.1.Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat Team WAUW haar Opdracht zoals deze voortvloeit uit de Overeenkomst in volle onafhankelijkheid uitoefent en de grootst mogelijke zelfstandigheid geniet. Team WAUW zal de wijze waarop de Opdracht wordt uitgeoefend vrij kunnen bepalen en zal haar activiteit volledig vrij kunnen organiseren.
7.2.Niettegenstaande artikel 8.1 zal Team WAUW alle vereiste inspanningen leveren om de overeengekomen modaliteiten en vooropgestelde doelstellingen na te komen. Zij zal daarbij rekening houden met alle redelijke richtlijnen van de Opdrachtgever, eventueel bij wet gestelde vereisten en de regels van de kunst en professionaliteit.
7.3.Tenzij uitdrukkelijk anders wordt overeengekomen, is Team WAUW niet bevoegd om de Opdrachtgever op enigerlei wijze tegenover derden te verbinden. De contracten met derden worden in principe onderhandeld door de Opdrachtgever en komen ook rechtstreeks tussen de Opdrachtgever en die derden tot stand.
7.4.Wanneer Team WAUW evenwel met een coördinatieopdracht wordt belast, verkrijgt zij in functie van een vlotte en efficiënte uitvoering van deze Opdracht, de bevoegdheid om in naam en voor rekening van de Opdrachtgever te handelen en deze dus tegenover derden (contractueel) te verbinden.
8.Verplichtingen van Team WAUW
8.1.In het algemeen verbindt Team WAUW zich er toe om haar Opdracht, zoals beschreven in de Overeenkomst, te goeder trouw en op een professionele en loyale wijze uit te voeren, rekening houdend met het door de Opdrachtgever vooropgestelde programma, de gemaakte afspraken en in overeenstemming met wettelijke bepalingen die eventueel van toepassing zijn, en de regels van de kunst.
8.2.Tenzij anders overeengekomen, heeft de Overeenkomst tussen partijen nooit een persoonsgebonden karakter, en heeft Team WAUW steeds het recht om de Aangestelde(n) waarop zij voor de uitvoering van de Overeenkomst een beroep doet te vervangen door (een) andere Aangestelde(n) met eenzelfde kennisniveau en beroepservaring.
8.3.Voor zover uit de bijzondere voorwaarden blijkt dat dit tot de Opdracht van Team WAUW behoort, wijst zij de Opdrachtgever tijdig op de noodzaak om gespecialiseerde derden aan te stellen. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen, komen de overeenkomsten met dergelijke derde partijen rechtstreeks met de Opdrachtgever tot stand.
8.4.De coördinatie inzake veiligheid en gezondheid maakt geen deel uit van de Opdracht. Voor zover uit de bijzondere voorwaarden blijkt dat dit tot de Opdracht van Team WAUW behoort, wijst zij de Opdrachtgever op de noodzaak tot het aanstellen van een erkende, gemachtigde en verzekerde veiligheidscoördinator. De betreffende overeenkomst komt rechtstreeks met de Opdrachtgever tot stand.
9.Verplichtingen van de Opdrachtgever
9.1.De Opdrachtgever verbindt er zich toe tijdig over de nodige geldelijke middelen te beschikken om deze Overeenkomst evenals de verschillende aannemingsovereenkomsten die in het kader van de uitvoering van de werken tot stand komen, te kunnen naleven. Dit geldt bij aanvang van de Overeenkomst reeds voor het geraamde budget.
9.2.Wanneer voor bepaalde zaken een vergunning vereist is, dan verbindt de Opdrachtgever zich ertoe alle stukken te ondertekenen en alle noodzakelijke stappen ondernemen die daartoe nodig zijn, en om in voorkomend geval verhaal te kunnen uitoefenen op de betrokken overheid en/of tegen derden. De Opdrachtgever doet afstand van elk verhaal ten aanzien van Team WAUW wanneer een vergunning eventueel niet wordt bekomen.
9.3.De Opdrachtgever garandeert dat op de plaats waar Team WAUW de Diensten dient te leveren aan alle voorwaarden is voldaan opdat zij volgens de regels van de kunst de Overeenkomst kan uitvoeren. Ingeval van een wijziging van de planning of een overeengekomen termijnen op vraag van, of ten gevolge van een oorzaak eigen aan de Opdrachtgever, zal Team WAUW hiervan schriftelijk op de hoogte worden gebracht.
9.4.Ingeval de Aangestelde van Team WAUW op de locatie van of gekozen door de Opdrachtgever werkzaamheden dienen te verrichten, dan staat de Opdrachtgever er voor in dat zij kunnen beschikken over de nodige faciliteiten om zich om te kleden, voor te bereiden, bepaalde persoonlijke voorwerpen te bewaren, edm. De Opdrachtgever is ook verantwoordelijk voor de veiligheid en de gezondheid van de Aangestelden. Voor beide zal de Opdrachtgever desgevallend gehouden zijn tot vrijwaring van Team WAUW ingeval van klachten en/of aanspraken.
9.5.Indien voor de uitvoering van de Opdracht en de Diensten gebruik moet worden gemaakt van computer-, data-, telecommunicatiemiddelen en/of andere techniek afhankelijke features, en tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, dan is de Opdrachtgever verantwoordelijk voor de tijdige en volledige beschikbaarheid daarvan en voor het operationeel zijn ervan. Team WAUW zal ter zake nooit rechtstreeks aangesproken kunnen worden; desgevallend zal de Opdrachtgever gehouden zijn tot vrijwaring.
9.6.Voor zover uit de bijzondere voorwaarden blijkt dat Team WAUW bij de uitvoering van haar Opdracht optreedt als coördinator met als opdracht de realisatie en uitvoering van het Project aan te sturen zal de Opdrachtgever, tenzij na overleg met, en met goedkeuring van Team WAUW nooit rechtstreeks richtlijnen aan de derden geven. Indien nodig zal de Opdrachtgever de derden in gebreke stellen om de opmerkingen van Team WAUW op te volgen. Kopie daarvan wordt steeds aan Team WAUW bezorgd.
9.7.Ook als Team WAUW niet belast wordt met een coördinatieopdracht verbindt de Opdrachtgever zich er toe om Team WAUW schriftelijk te informeren over wie de coördinator is, en over het verloop en de timing, zeker in de mate dit van belang is of kan hebben, of een impact heeft of kan hebben op de uitvoering van de Opdracht van Team WAUW.
9.8.Ingeval uit de bijzondere voorwaarden blijkt dat Team WAUW is belast met de controle en goedkeuring van de rekeningen, zal de Opdrachtgever geen enkele betaling aan derden uitvoeren zonder het schriftelijk akkoord van Team WAUW.
10.Niet-afwerving van personeel en cliënteel
10.1.Het is de Opdrachtgever verboden om, gedurende de looptijd van de samenwerking met Team WAUW én tot 12 maanden na het beëindigen ervan, rechtstreeks of onrechtstreeks een arbeidsrelatie of enige andere vorm van samenwerking aan te gaan met medewerkers, studenten, freelancers of andere personen die via Team WAUW bij de Opdrachtgever werden ingezet (hierna: “Aangestelden”).Indien de Overeenkomst meerdere contractuele relaties omvat, geldt deze termijn van 12 maanden vanaf het einde van de langstdurende contractuele relatie.
10.2.Bij overtreding van artikel 10.1 is de Opdrachtgever aan Team WAUW een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijk aan de totale bruto-vergoeding exclusief patronale lasten die de betrokken Aangestelde gedurende de 12 maanden voorafgaand aan de afwerving via Team WAUW heeft ontvangen. Deze schadevergoeding geldt onverminderd het recht van Team WAUW om bijkomende schade te bewijzen en te vorderen.
10.3.De Opdrachtgever die geheel of gedeeltelijk dezelfde activiteiten uitoefent als Team WAUW, of in dezelfde sector werkzaam is, zal tijdens de samenwerking, alsook binnen een termijn van 12 maanden na de beëindiging of het verstrijken van de Overeenkomst zich ervan onthouden om het cliënteel van Team WAUW actief te benaderen of af te werven. Bij een overtreding van deze verplichting wordt de schade in hoofde van Team WAUW contractueel vastgesteld op het totaal van de in de voorbije drie jaren aan het afgeworven cliënteel gefactureerde bedragen (excl. BTW). De datum van de eerste dienstverlening door de Opdrachtgever aan het afgeworven cliënteel geldt als ijkpunt.
10.4.Voor de verboden omschreven in deze Sectie dient onder de Opdrachtgever eveneens elke met de Opdrachtgever verbonden onderneming overeenkomstig artikel 1:20 van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen te worden begrepen.
11.Informatie- en medewerking
11.1.Om een efficiënte en correcte uitvoering van de Overeenkomst door Team WAUW mogelijk te maken zal de Opdrachtgever steeds tijdig aan Team Wauw alle nuttige en noodzakelijke gegevens of inlichtingen verschaffen en alle verzochte medewerking verlenen.
11.2.Nog voor de eerste voorbereidingen worden aangevat zal de Opdrachtgever alle documentatie bezorgen en ter beschikking stellen die noodzakelijk is voor de uitoefening van de Overeenkomst, waaronder doch niet beperkt tot duiding van het concept van het Project, de precieze verwachtingen in functie van de Opdracht aan Team WAUW toevertrouwd, informatie over de locatie en de beschikbare ruimten, en in het algemeen alle nuttige informatie.
11.3.Indien de Opdrachtgever voor de uitvoering van de Overeenkomst nuttige of noodzakelijke gegevens, documenten niet, niet tijdig of niet overeenkomstig de afspraken ter beschikking stelt van Team WAUW, of indien de Opdrachtgever op enige andere wijze niet of niet tijdig aan zijn verplichtingen voldoet, heeft Team WAUW het recht tot gehele of gedeeltelijke opschorting van de uitvoering van de Overeenkomst over te gaan. Eveneens heeft zij het recht om de daardoor ontstane kosten, schade en derving volgens de gangbare gebruiken en regels in rekening te brengen.
11.4.Ingeval de Opdrachtgever de medewerkingsverplichtingen omschreven in deze sectie niet of niet tijdig nakomt, zullen eventueel tussen partijen overeengekomen (tussentijdse) termijnen worden verlengd voor de duur van veroorzaakte vertraging, onverminderd de mogelijkheid voor Team WAUW om zoals voormeld, met recht op vergoeding van gemaakte kosten, geleden schade en gederfde winst, een einde te stellen aan de overeenkomst.
12.Termijnen en oplevering
12.1.De samenwerking tussen Partijen is in principe gericht op een bepaald event op een bepaalde datum, bepaald in de bijzondere voorwaarden. De essentie van de Opdracht is dat Team WAUW haar voorbereiding treft tegen deze datum en kan leveren en/of uitvoeren op die datum. De datum van het event wordt dan ook als uiteindelijk opleverdatum beschouwd. Afhankelijk van de precieze inhoud van Opdracht en/of afspraken die daaromtrent worden gemaakt, wordt er mogelijks evenwel ook gewerkt meet tussentijdse (oplever)data.
12.2.Alle afgesproken (oplever)data zijn vastgesteld op grond van de gegevens die bij het aangaan van de Overeenkomst bekend waren. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk zou zijn overeengekomen dat meegedeelde of afgesproken data een bindend en effectief karakter hebben, zijn door Team Wauw meegedeelde of tussen partijen overeengekomen tussentijdse of uiterste (oplever)data louter indicatief en gelden zij steeds als streefdata. In elk geval zal Team WAUW zich steeds voldoende inspannen om de tussentijdse of uiterste (oplever)data zoveel als mogelijk in acht te nemen.
12.3.Team WAUW is niet gebonden door tussentijdse of uiterste (oplever)data die -ingevolge oorzaken buiten haar macht liggen en die zich na het aangaan van de Overeenkomst hebben voorgedaan- niet meer gehaald kunnen worden. Evenmin is Team WAUW gebonden aan al dan niet-tussentijdse of uiterste opleverdata ingeval van tekortkomingen aan de informatie- en medewerkingsverplichting van de Opdrachtgever, of die te wijten zijn aan de derden waarmee de Opdrachtgever rechtstreeks heeft gecontracteerd. Team WAUW is evenmin gebonden indien de vertragingen te wijten zijn aan een uitbreiding van de Opdracht of een wijziging van de aanpak van de uitvoering van de Overeenkomst.
12.4.Wanneer de Opdrachtgever ondanks ingebrekestelling de overeengekomen werken of diensten weigert of wanneer de Opdrachtgever nalaat zijn verbintenissen uit te voeren of na te komen, kan Team WAUW, mits aangetekend schrijven aan de Opdrachtgever, de ontbinding van rechtswege van de Overeenkomst inroepen ten nadele van de Opdrachtgever. Heeft reeds gedeeltelijke uitvoering plaatsgevonden wanneer de Opdrachtgever verdere uitvoering weigert of onmogelijk maakt, dan kan Team WAUW, mits aangetekend schrijven aan de Opdrachtgever, opteren voor facturatie van het uitgevoerde gedeelte van de opdracht en voor de ontbinding van rechtswege van de Overeenkomst ten laste van de Opdrachtgever voor het niet-uitgevoerde gedeelte.
12.5.Zonder afbreuk te doen aan het recht van Team WAUW om een hogere vergoeding te vorderen voor de schade die zij bewijst, zal bij ontbinding van de Overeenkomst, de Opdrachtgever, bovenop facturatie van het reeds uitgevoerde gedeelte van de opdracht, een schadevergoeding verschuldigd zijn waarvan het minimum, rekening houdend met de potentiële schade, forfaitair wordt vastgesteld op 25% van de prijs exclusief BTW van het nog niet geleverde gedeelte van de werken. Team WAUW zal desgevallend bovendien het recht hebben om de verdere uitvoering van zowel de desbetreffende als andere overeenkomsten voor dezelfde Opdrachtgever, geheel dan wel gedeeltelijk op te schorten. Ook daarvan zal de Opdrachtgever per aangetekend schrijven van op de hoogte worden gebracht.
13.Onvoorziene omstandigheden (overmacht)
13.1.Team WAUW kan niet gehouden worden tot het uitvoeren van enige verbintenis of het nakomen van een verplichting, evenmin als dat zij daarvoor tot enige (schade)vergoeding gehouden kan worden, indien zij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht, in het bijzonder doch niet beperkt tot:Natuurrampen, epidemieën en pandemieën, oorlog en/of ernstige politieke onrust;overheidsmaatregelen, algemene vervoersproblemen, of initiatieven van derden die een voorzetting verhinderen; overmacht in hoofde van een derde waarop één van partijen beroep doet; weigering van de vergunning zonder aanwijsbare fout in hoofde van Team WAUW;een elektriciteitsstoring of storing van het internet, computernetwerk- of de telecommunicatiefaciliteiten, edm.;gebrekkigheid van zaken, apparatuur, programmatuur of materialen van de Opdrachtgever of Derden;werkbezetting en staking bij een partij of een Derde waarop beroep wordt gedaan;de onbeschikbaarheid van één of meer specifieke personeelsleden of Aangestelden;
13.2.Indien een situatie van overmacht het doorgaan van het Project zelf verhindert, waardoor de Opdracht de facto zonder verder voorwerp wordt, dan heeft elke partij het recht om de Overeenkomst schriftelijk te beëindigen. Prestaties die reeds aan de Opdrachtgever werden geleverd, zullen in verhouding worden gefactureerd aan en verschuldigd zijn door de Opdrachtgever. Voor het overige zullen partijen elkaar niets meer verschuldigd zijn.
14.Gebreken en klachtenregeling
14.1.Opmerkingen of klachten over de door Team WAUW geleverde Diensten moeten haar worden gemeld, op straffe van onontvankelijkheid, bij aangetekend schrijven met kopie per e-mail, uiterlijk binnen de 48 uren na de levering ervan. Opmerkingen op grond van eventuele verborgen gebreken worden onder dezelfde voorwaarden en modaliteiten gemeld binnen de 48 uren na ontdekking ervan, door de Opdrachtgever te bewijzen, en ten laatste 10 kalenderdagen na de datum van uitvoering of levering.
14.2.Een opmerking kan de Opdrachtgever in elk geval niet ontlasten van de verplichting om het bedrag van de facturen te betalen volgens de bedongen voorwaarden. Een opmerking, zelfs indien gegrond, over een tussenfase in de uitvoering, machtigt de Opdrachtgever bovendien niet om de (verdere) uitvoering van de Overeenkomst te weigeren voor Diensten die niet het voorwerp van de opmerking uitmaken.
14.3.Naar keuze van enkel Team WAUW kunnen rechtmatig geformuleerde opmerkingen of klachten, of rechtmatig geweigerde Diensten, hetzij opnieuw gedaan worden (in de veronderstelling dat dit nog diensten kan zijn gelet op de datum van het Project), hetzij gecrediteerd worden. Het opnieuw doen of het crediteren geldt desgevallend als volledige tegemoetkoming, zonder dat de Opdrachtgever nog op enige (schade)vergoeding aanspraak kan maken.D.INTELLECTUELE EIGENDOM
15.Intellectuele eigendomsrechten
15.1.Alle rechten van intellectuele eigendom (auteursrecht, tekeningen, …) op de door Team WAUW ontwikkelde concepten, structuren, opstellingen, draaiboeken, edm., evenzeer als alle voorbereidend materiaal daarvan zoals studies, voorontwerpen, detailtekeningen, berekeningen, illustraties, documentatie, rapporten, offertes, maquettes en prototypes komen uitsluitend toe aan Team WAUW. Team WAUW heeft als enige het reproductierecht in welke vorm ook.
15.2.De facturatie aan en de betaling door de Opdrachtgever gelden enkel als een vergoeding voor de materiële prestaties en kosten, en kunnen onder geen enkel beding aanzien worden als een vergoeding voor de overdracht van enige intellectueel eigendomsrecht. De overdracht van dergelijke rechten kan enkel worden doorgevoerd middels het afsluiten van een bijkomende schriftelijke overeenkomst of een uitdrukkelijk bepaling daartoe in de bijzondere voorwaarden.
15.3.Elke ongeoorloofde reproductie van een concept en/of de uitwerking daarvan, en elke toepassing voor een ander evenement, ook al werden beperkte aanpassingen doorgevoerd, zonder dat evenwel het concept zelf daardoor anders is geworden, zal Team WAUW recht geven op een forfaitaire vergoeding van 75% van de in de bijzondere voorwaarden bepaalde prijzen.15.4.Team WAUW behoudt zich desgevallend bovendien het recht voor een hogere (schade)vergoeding te eisen voor de (hogere) schade die zij bewijst te hebben geleden.
E. EINDE VAN DE OVEREENKOMST
16.Einde van de Overeenkomst
16.1.Tenzij in de bijzondere voorwaarden een andere termijn of einddatum is overeengekomen, of nog aanvullende (opvolg)prestaties zijn overeengekomen, eindigt de Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Team WAUW van rechtswege na de oplevering van het project, zijnde het einde van het evenement.
17.Beëindiging van de Overeenkomst
17.1.De Opdrachtgever kan de Overeenkomst éénzijdig en zonder reden beëindigen mits Team WAUW te vergoeden voor alle reeds geleverde prestaties en gemaakte kosten en haar schadeloos te stellen voor wat zij bij de voortzetting had kunnen winnen, forfaitair begroot op 25% van de overeengekomen vergoeding op het overblijvende deel van de Opdracht..
17.2.Team WAUW kan evenzeer éénzijdig en zonder reden een einde stellen aan de Overeenkomst, in welk geval zij evenwel een opzegtermijn in acht dient te nemen van één maand en zij enkel aanspraak kan maken op vergoeding voor de reeds geleverde prestaties en gemaakte kosten, onder voorbehoud van een eventuele vergoeding voor de schade die de Opdrachtgever bewijst hierdoor te lijden.
17.3.Elke partij kan de Overeenkomst bovendien onmiddellijk en zonder opzeggingstermijn beëindigen (ontbinden) wanneer uitzonderlijke omstandigheden elke professionele samenwerking definitief onmogelijk maken of wanneer de andere partij ernstig tekortkomt aan haar verplichtingen Opdrachtgever (vb. aanhoudend wanbetaling, gebrekkige informatieverstrekking of medewerking, langdurig oponthoud, edm.).
17.4.Wanneer de Overeenkomst door Team WAUW wordt beëindigd in toepassing van voormeld artikel 18.3, is zij naast vergoeding van de reeds geleverde prestaties en gemaakte kosten gerechtigd op schadevergoeding zoals bepaald in artikel 18.1. Team WAUW zal desgevallend bovendien het recht hebben om de verdere uitvoering van zowel de desbetreffende als andere overeenkomsten voor dezelfde Opdrachtgever, geheel dan wel gedeeltelijk op te schorten.
17.5.De éénzijdige beëindiging van de Overeenkomst gebeurt bij aangetekend schrijven dat geacht wordt uitwerking te hebben de derde dag na de verzending volgens de poststempel. Voor zover het aangetekend schrijven uitgaat van de Opdrachtgever zijn de bepalingen onder de artikelen 3.2 en 3.3 van toepassing.
F.AANSPRAKELIJKHEID EN GESCHILLEN
18.Aansprakelijkheid en verzekering
18.1.De Opdrachtgever staat zelf in voor een verzekering als verantwoordelijke, desgevallend organisator voor het gehele Project. Voor haar aandeel in het Project heeft Team WAUW een eigen verzekering burgerlijke beroepsaansprakelijkheid bij een erkende verzekerings-maatschappij verzekerd.
18.2.De totale aansprakelijkheid van Team WAUW wegens een toerekenbare contractuele of extra-contractuele tekortkoming is beperkt tot de vergoeding van de directe schade en tot maximaal het bedrag van de voor de Overeenkomst effectief gefactureerde prijs (excl. BTW), met een maximum van € 25.000,00.
18.3.Tenzij zij zelf bepaalde goederen levert of werken uitvoert, kan Team WAUW nooit aansprakelijk zijn voor eventuele gebreken van materialen en/of leveringen en die tot directe en/of indirecte schade aanleiding geeft, evenmin als schade ingevolge fouten en vergissingen van andere partners in het Project.
18.4.Bij samenlopende fouten van meerdere partners die tot het ontstaan van éénzelfde schade geleid hebben, zal Team WAUW slechts gehouden kunnen worden ten belope van het procentueel aandeel van haar eigen fout in relatie tot het procentueel aandeel in de fout van de andere partners en met uitsluiting dus van hun procentueel aandeel.
19.Vrijwaring door Opdrachtgever
19.1.Behoudens andersluidende schriftelijke en uitdrukkelijke overeenkomst, behoort het uitvoeren van een onderzoek naar het bestaan van eventuele intellectuele (eigendoms)rechten van derden niet tot de opdracht van Team WAUW. Zij zal dan ook nooit aansprakelijk kunnen worden gesteld voor schade ingevolge inbreuken op dergelijk beschermde rechten. De Opdrachtgever is als enige verantwoordelijk om dit na te gaan, en voor eventuele inbreuken.
19.2.De Opdrachtgever garandeert ook dat op alle materiële- en persoonsgegevens, databestanden, softwaresystemen of programma’s, edm. waar Team WAUW gebruik van dient te maken, geen rechten van derden rusten of dat zij deze rechtsgeldig heeft overgenomen of in licentie verkregen. Ook ter zake is de Opdrachtgever als enige verantwoordelijk om dit na te gaan, en voor eventuele inbreken.
19.3.De Opdrachtgever zal Team WAUW vrijwaren voor elke aanspraak van Derden wegens inbreuken op de voormelde artikelen 20.1 en 20.2, tenzij de Opdrachtgever kan aantonen dat een betreffende inbreuk uitsluitend het gevolg is van een handeling of tussenkomst van Team WAUW.
20.Bevoegde hoven en rechtbank
20.1.Uitsluitend de hoven en rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement West-Vlaanderen, afd. Kortrijk (België) zijn bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen inzake de sluiting, interpretatie, uitvoering en beëindiging van deze Overeenkomst. Dit geldt eveneens voor vorderingen in kort geding of met het oog op het bekomen van een voorlopige maatregelen.
20.2.In afwijking van artikel 21.1 kunnen vorderingen met als uitsluitend voorwerp de inning van reeds vervallen en nog verschuldigde factuurbedragen, naar keuze van Team WAUW, worden ingeleid voor de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement West-Vlaanderen, afd. Kortrijk (België) of de rechtbanken bevoegd overeenkomstig artikel 624 Ger. W.
21.Toepasselijk recht
21.1.Deze Overeenkomst wordt exclusief beheerst door het Belgisch recht.